In het kort
∆.E.∏.A.∑. is een Heeren dispuut, wij staan rechts in de bar en zijn te herkennen aan onze bordeauxrode das.
Wij hebben een boot!
De nakentijd duurt naargelang de individuele progressie van de feuten doorgaans 2 maanden.
Deze ontgroening staat in het teken van persoonlijke ontwikkeling en de ontwikkeling van een band met het collectief, uiteraard ook SSRA en de mooiste stad van het land: Amsterdam.
∆.E.∏.A.∑. kenmerkt zich door broederschap, een (soms net iets te) grote bek en een pluriform doch gelijkgezind karakter.
Kakkineus, een lompe boer, hipster of boekenwurm? Als jij je kunt vinden in onze mindset en denkt dat jij iets kan toevoegen, zullen wij wel bepalen of je uit het juiste hout gesneden bent!
Als je brak op bed ligt te scrollen en écht nog geen zin hebt om op te staan
Het i.o.d. ∆.E.∏.A.∑. is een genootschap van krachtige individuen, aan elkaar gebonden door een overeenkomstige denkwijze en een collectieve visie. Het dispuut kent een (kleur)rijke geschiedenis en heeft daar vele intrigerende, mooie, maar voor buitenstaanders soms moeilijk te begrijpen tradities aan overgehouden. Vanaf 1922 is i.o.d. ∆.E.∏.A.∑. geruime tijd een van de meest vooraanstaande disputen der SSRA geweest. Met een unieke kijk op het leven en een uitgesproken identiteit is het i.o.d. ∆.E.∏.A.∑. altijd een bewonderingswaardig gegeven binnen de
SSRA geweest.
De afgelopen decennia is het Depantisch gedachtegoed echter niet als vanouds vertegenwoordigd. Maatschappelijke veranderingen en sociale turbulentie leidden tot een schisma tussen het verenigings- en het dispuutsleven. De hippie-cultuur van de jaren ‘70 sloeg in als een atoombom toen ook vrouwen tot het dispuut werden toegelaten. Binnen enkele jaren trok het dispuut zich geheel terug van de vereniging om samen feutjes te maken en deze 9 maanden te dragen in plaat van feuten tot zich te nemen in de kentijd(en) en deze 2 maanden te ontgroenen. Teruggetrokken in het dispuutshuis is die gehele generatie verloren gegaan. In de tussentijd keken de reünisten machteloos toe hoe een belangrijk deel van hun leven de vergetelheid in aan het raken was.
Na enkele vergaderingen betreffende dit onderwerp werd besloten om een drie-eenheid naar de SSRA te sturen als afgevaardigden, met als doel te trachten het dispuut een frisse wind en een hernieuwd verenigingsleven te geven. Sinds eind jaren ’90 werd er herhaaldelijk aangedrongen op het herleven van ∆.E.∏.A.∑., het klimaat bleek echter nog niet geschikt voor het herrijzen van dit glorieuze dispuut.
Een situatie die, zonder dat ook maar één der betrokkenen het nog door had, in 2001 begon om te slaan.
Het was in dat jaar dat enkele heren bij studentenvereniging ‘A.S.V.L.’ het heeren-dispuut ‘Populus Late REX’ oprichtten. Moe van de trend die destijds heerste binnen de A.S.V.L. hoopten de heren van ‘Populus Late REX’ met een eenduidige visie en een krachtige uitstraling het studentenleven binnen hun vereniging te redden. Het mocht niet baten.
REX besloot in 2009 een poging te wagen de continuiteit te waarborgen door de A.S.V.L. te verlaten. Na bij de meeste studentenverenigingen te hebben gekeken leek de toekomst er aardig bleek uit te zien.
Na een bezoek aan studentenverenigingen LANX en Unitas leek de toekomst bleek. Het was pas toen zij de SSRA benaderden, dat alles veranderde. Toenmalig Praeses Vereniging Lynn Hoendervanger wist melk bij de cornflakes te gooien door de Heren van REX met de Heren van i.o.d. ∆.E.∏.A.∑. om tafel te zetten. Na enige scepsis bleek de symbiose tussen de twee echter als een droom en beide partijen wisten dat hun zoektocht voorbij was. Enkele maanden van overleg over de details streken voorbij en in de Kentijd van September 2009 was de fusie een feit.
Nu is i.o.d. ∆.E.∏.A.∑. wederom een dispuut dat zich onderscheid door:
– Broederschap
– Inhoud
– Stijl
– Gezonde dosis zelfvertrouwen
– Debat